Piatkový kurz „Živá pôda“ pripravoval na rovesnícke vzdelávanie 13-členný akčný tím žiačok a žiakov od V. do VIII. ročníka Základnej školy, Česká 10 v bratislavskom Novom Meste. Začal malou rozohrievačkou. V troch skupinách sa žiaci spoločne zauzlili. Ich úlohou bolo nájsť vychodisko tak, aby nepustili ruky, za ktoré sa držali. Zvádli to skôr či neskôr všetci. Z pohybového hlavolamu sme prešli na úspešný a obľubený rébus – 9 bodov. Úlohou bolo pospájať do štvorca zoradených 9 bodov, 4 čiarami bez zdvihnutia pera. Cvičenie, ktoré potrápi mozgové závity a prevetrá našu kreativitu. Ako sme na tom pri riešení problémov? Vieme vystúpiť zo zaužívanej schémy a prístupov? Hlavolam vám da odpoveď. Veľmi som však ocenila nové prístupy v riešení, ktoré síce neboli správne, ale tvorivosť im nechýbala. To ma na tejto úlohe vždy poteší. Koľko ľudí – toľko odpovedí a prístupov. Skvelé! 🙂
Prešli sme si ukážku sociálneho experimentu, ktorá motivovala k zamysleniu sa nad tým, čo robíme a hlavne prečo.
Toľko k úvodu o rovesníckom vzdelávaní. Išli sme sa vzdelávať o pôde, ktorá bola jadrom kurzu. Kde inde ako na školskú záhradu, ktorú si žiaci po kurze „Dizajn školských záhrad“ sami navrhli a s pomocou dobrovoľníkov, pedagógov a školníka aj zrealizovali. Vedeli presne čo kde rastie a komu čo patrí. Mali k nej vzťah a o to išlo. Učenie o pôde už bola malina. Nebáli sa jej chytiť, jemne a vedome ju ohmatať rukami aj nohami, aby následne zisťovali, aké sú jej ďalšie vlastnosti. Pod lupou sledovali život vo vykopanej sonde, testovali kuchynským octom pH pôdy a jednoduchými trikmi preverili jej zrelosť a úrodnosť. Pri otázke: Ako môžeme úrodnosť pôdy zlepšiť?, som dostala očakávanú odpoveď: Kompostovaním! Výborne. Presunuli sme sa aj s pripraveným vrecom odpadu ku originálnemu kompostu s presklenou stenou. Kompost sa už po prvom týždni od osadenia začína krásne zapĺňať. Či správne, bolo témou tejto časti aktivity. Pomôckou bola aj prehľadná, graficky upravená informačná tabuľka, ktorá bude „šepkárom“ pri rovesníckom vzdelávaní mladým lektorom. Poslednou testovacou úlohou bolo vytriediť odpad, ktorý do kompostu patrí a ktorý patrí do iného odpadu. Výsadba tekvíc bola bodkou za témou pôda, ktorej vďačíme rovnako ako opeľovačom, za jedlo na našom stole.
Presunuli sme sa do triedy. Zhrnuli so žiakmi to, čo máme na vyučovaní radi, čo sa nám páči ak učitelia robia a ako si takú ideálnu hodinu žiak predstavuje. Hra, zábavné aktivity, zapájanie žiakov, pokusy a testovanie či prepájanie s praktickými vecami do života a učenie vonku boli najčastejšie odpovede. Premeniť však tému pôdy do týchto predstáv, postaviť sa do role učiteľa a vytvoriť program, ktorý dáva zmysel a baví obe strany, už také jednoduché nebolo. Napokon však vytvorili osnovu výborného programu o pôde, ktorým oslovia žiakov I. – IV. ročníka.
Tešíme sa na ich zážitky z výučby. Pre nás bol zážitok spolupracovať s nimi :).